
Bachelor of Science in Nursing Program
The Bachelor of Science in Nursing (BSN) program is one of the essential academic programs designed to prepare scientifically and practically qualified nursing professionals capable of providing comprehensive and safe healthcare based on scientific and humanitarian principles. The program is offered within an integrated academic and professional framework that adheres to both national and international standards in nursing education and relies on the latest teaching and clinical training methodologies.
The program focuses on equipping students with the knowledge, skills, and values necessary to practice the nursing profession competently across various healthcare settings, such as hospitals, health centers, and the community, in collaboration with other members of the healthcare team.
The program spans four academic years, followed by a mandatory one-year internship (clinical training year), during which the student practices nursing care under direct professional supervision in hospitals and healthcare institutions. The curriculum includes a range of specialized courses such as Adult Nursing, Maternal Health Nursing, Pediatric Nursing, Mental Health Nursing, Community Health Nursing, in addition to foundational science courses and research skills development.
Program Highlights:
-
Combines theoretical education with intensive clinical training.
-
Aligned with national and international academic standards in nursing.
-
Prepares students for careers in both the public and private healthcare sectors.
-
Promotes critical thinking, decision-making, and effective communication.
-
Provides opportunities to participate in research and community awareness activities.
Program Duration:
-
Four academic years.
-
One mandatory internship year in hospitals.
To prepare competent nursing graduates in line with the national and international educational standards capable to deliver high-quality nursing care through the utilization of evidence-based nursing practice dedicated to individual, families, and communities
.Enhance the academic environment for faculty and students
Deliver high-standard teaching and learning process.
.Provide safe and efficient use of learning resources, facilities, and equipment
Strengthen scientific research partnership and collaboration.
.Strengthen scientific research partnership and collaboration
Improve the quality management system and obtain program accreditation through NCAAA.
.Develop and sustain self-generated financial resources
السنة الدراسية الأولي المستوى الأول: |
||
اسم المقرر | عدد الساعات الدراسية | اجباري او اختياري |
ثقافة اسلامية-1 | 2 | اجباري |
مهارات اللغة العربية | 2 | اجباري |
لغة انجليزية | 6 | اجباري |
المستوى الثاني: | ||
كيمياء | 2 | اجباري |
كيمياء حيوي | 3 | اجباري |
فيزياء | 4 | اجباري |
علم الحيوان | 4 | اجباري |
أساسيات في الاحصاء | 1 | اجباري |
السنة الدراسية الثانية المستوي الثالث: |
||
ثقافة اسلامية -2 | 2 | اجباري |
حاسب ألي | 3 | اجباري |
تشريح | 2 | اجباري |
علم وظائف الأعضاء | 3 | اجباري |
أساسيات تمريض-1 | 6 | اجباري |
مقدمة في أخلاقيات التمريض | 2 | اجباري |
المستوي الرابع: | ||
ثقافة اسلامية -3 | 2 | اجباري |
لغة عربية | 2 | اجباري |
علم الأدوية | 2 | اجباري |
أساسيات تمريض -2 | 6 | اجباري |
ميكروبيولوجي | 4 | اجباري |
احصاء تطبيقية | 2 | اجباري |
التقييم الصحي | 3 | اجباري |
السنة الدراسية الثالثة المستوي الخامس: |
||
ثقافة اسلامية-4 | 2 | اجباري |
التمريض الباطني الجراحي-1 | 6 | اجباري |
تمريض صحة الأم وحديثي الولادة | 6 | اجباري |
التغذية | 2 | اجباري |
مهارات الاتصال والتثقيف الصحي | 2 | اجباري |
المستوى السادس: |
||
التمريض الباطني الجراحي-2 | 6 | اجباري |
تمريض الأطفال | 6 | اجباري |
نمو الانسان وتطوره | 2 | اجباري |
السنة الدراسية الرابعة المستوي السابع: |
||
تمريض الصحة النفسية والعقلية | 6 | اجباري |
مقدمة في علم النفس | 2 | اجباري |
مقدمة في بحوث التمريض | 3 | اجباري |
تمريض الرعاية المركزة | 3 | اجباري |
الرعاية الصحية الأولية | 2 | اجباري |
المستوي الثامن: | ||
تمريض صحة المجتمع | 5 | |
ادارة التمريض | 5 | اجباري |
الأمراض المعدية | 2 | اجباري |
وبائيات | 3 | اجباري |
تمريض الرعاية الحرجة والطوارئ | 4 | اجباري |
السنة الدراسية الأولي المستوى الأول: |
||
اسم المقرر | عدد الساعات الدراسية | اجباري او اختياري |
أخلاقيات مهنة التمريض | 2 | اجباري |
مصطلحات طبية | 2 | اجباري |
لغة انجليزية | 5 | اجباري |
المستوى الثاني: | ||
كيمياء حيوي | 4 | اجباري |
فيزياء | 3 | اجباري |
علم الأحياء | 4 | اجباري |
أساسيات في الاحصاء | 2 | اجباري |
السنة الدراسية الثانية المستوي الثالث: |
||
أسس نظرية في التمريض | 2 | اجباري |
ميكروبيولوجي | 2 | اجباري |
مقدمة في تشريح | 3 | اجباري |
مقدمة فى علم وظائف الأعضاء | 3 | اجباري |
أساسيات تمريض-1 | 6 | اجباري |
المستوي الرابع: | ||
مهارات التطوع | 2 | اجباري |
مهارات لغة عربية | 2 | اجباري |
علم الأدوية | 2 | اجباري |
أساسيات تمريض -2 | 6 | اجباري |
جودة و أمان المريض | 2 | اجباري |
احصاء تطبيقية | 2 | اجباري |
التقييم الصحي | 4 | اجباري |
السنة الدراسية الثالثة المستوي الخامس: |
||
تمريض البالغين-1 | 6 | اجباري |
تمريض صحة الأم وحديثي الولادة | 6 | اجباري |
التغذية | 2 | اجباري |
مهارات الاتصال والتثقيف الصحي | 2 | اجباري |
المستوى السادس: |
||
تمريض البالغين-2 | 6 | اجباري |
تمريض الأطفال | 6 | اجباري |
نمو الانسان وتطوره | 2 | اجباري |
الأمراض المعدية | 2 | |
وبائيات | 2 | |
السنة الدراسية الرابعة المستوي السابع: |
||
تمريض الصحة النفسية والعقلية | 6 | اجباري |
مقدمة في علم النفس | 2 | اجباري |
مقدمة في بحوث التمريض | 3 | اجباري |
تمريض الطوارئ | 4 | اجباري |
الوسطية والاعتدال | 2 | اجباري |
المستوي الثامن: | ||
تمريض صحة المجتمع | 5 | |
ادارة التمريض | 5 | اجباري |
تمريض الرعاية المركزة | 4 | اجباري |
تمريض المسنين | 2 | اجباري |
مهارات الاعداد الوظيفي | 4 | اجباري |